Hľadáte praktický vianočný darček? Darujte zdravie, darujte vitamíny na imunitu

Balíček vitamínov pre zdravie je darček, ktorým nemôžete nič pokaziť. Na prvý pohľad možno nejde o drahý luxusný dar, ale jeho prínos pocítia vaši priatelia a rodina ešte dlho po skončení sviatkov. Ktoré vitamíny na imunitu by v zimnom balíčku určite nemali chýbať?

Najlepšie vitamíny na imunitu a posilnenie zdravia

Hoci sa mnohé vitamíny na imunitu nachádzajú prirodzene v potravinách alebo ich naše telo tvorí zo slnečného žiarenia, v zime trpíme nedostatkom práve týchto zdrojov. Preto je dôležité dopĺňať vitamíny aj vo forme vitamínových doplnkov. Po ktorých vitamínoch pre zdravie sa oplatí v zime popozerať?

Vitamín A – vitamín zdravého zraku 

Vitamín A má v tele viaceré funkcie. Môžeme ho chápať ako „strážcu“ dobrého zraku, zdravej pokožky, aj ako vitamín pre silný imunitný systém. Pomáha pri tvorbe kolagénu a správnej funkcii buniek pokožky,  jeho nedostatok sa preto prejavuje aj suchou a podráždenou kožou.

Okrem toho hrá vitamín A kľúčovú rolu v raste a vývoji. Podieľa sa na vývoji kostí, zubov, vlasov a tiež na správnom fungovaní reprodukčného systému pri vzniku spermií a vývoji placenty a plodu. Vitamín A ochraňuje sliznice pred infekciami a chorobami.

Nájdete ho v rôznych potravinách, najmä v živočíšnych produktoch ako sú pečeň, ryby, hovädzie a jahňacie mäso, mliečne výrobky, ryby a vajcia. Najdôležitejší zdroj však predstavuje čerstvá zelenina ako mrkva, brokolica, sladké zemiaky či tekvica a ovocie ako napríklad marhule. 

Vitamín B – komplex vitamínov pre váš organizmus

Vitamín B nie je jediná látka, ale skupina vitamínov známa ako B-komplex. Tá zahŕňa vitamíny B1 (tiamín), B2 (riboflavín), B3 (niacín), B5 (kyselina pantoténová), B6 (pyridoxín), B7 (biotín), B9 (folát) a B12 (kobalamín). Každý z týchto vitamínov má svoje unikátne úlohy, ale všetky spolu pomáhajú udržiavať organizmus v bezchybnom stave.

  • Tiamín (B1) pomáha telu premieňať sacharidy na energiu a je dôležitý pre fungovanie srdca a nervového systému
  • Riboflavín (B2) podporuje zdravie očí a kože
  • Niacín (B3) zase pomáha pri trávení a udržiava zdravú pokožku a nervový systém.
  • Kyselina pantoténová (B5) je dôležitá pre výrobu a metabolizmus hormónov, pyridoxín (B6) podporuje tvorbu červených krviniek a je dôležitý pre správne fungovanie imunitného systému. 
  • Biotín (B7) je známy svojou úlohou v udržiavaní zdravia vlasov, kože a nechtov
  • Folát (B9) je nevyhnutný pre správny rast a vývoj, najmä počas tehotenstva
  • Kobalamín (B12) je zásadný pre tvorbu DNA a správne fungovanie nervového systému.

B-vitamíny sa nachádzajú v množstve potravín, vrátane obilnín, mäsa, vajec, mliečnych výrobkov, orechov, semien, ovocia a zeleniny

Vitamín D3 – slnečný vitamín pre zdravie a silnú imunitu

Vitamín D3, známy aj ako „slnečný vitamín“ produkuje naše telo prirodzene, keď je vystavené slnečnému žiareniu. Počas zimných mesiacov preto mnoho ľudí trpí nedostatkom vitamínu D.

Štúdie pritom ukazujú, že vitamín D3 je dôležitý nielen pre kosti a svaly, ale taktiež ako účinný vitamín na imunitu pričom pomáha telu bojovať proti rôznym infekciám. Pomáha podporovať zdravie dýchacích ciest a zmierňovať zápaly v pľúcach.

Doplnky vitamínu D3 by preto v zime mali mať v poličke stále miesto. Ak hľadáte formu vitamínu D, ktorá je rýchla a efektívna na užitie, vitamín D3 od IBSA bude to pravé pre vás. V podobe rýchlo rozpustného filmu ho iba položíte na jazyk a po rozpustení začne vitamín ihneď pôsobiť. Jeden film obsahuje 2 000 IU, čo je optimálna denná dávka pre dospelého človeka. 

Vitamín D3 je rozpustný v tukoch, čo znamená, že na správne vstrebávanie potrebuje tuk v potrave. Pre najvyššiu účinnosť preto užívajte doplnok vitamínu D3 s jedlom.

Okrem doplnkov stravy môžete vitamín D3 získať prirodzenou cestou v tučných rybách, ako je losos, tuniak a makrela, alebo v oleji z rybej pečene. Malé množstvo vitamínu D obsahujú aj potraviny ako sú vaječné žĺtky, hovädzia pečeň a syry, či obohatené potraviny ako mlieko, pomarančový džús a cereálie.

Zinok a vitamín D – prečo je dobré tieto vitamíny kombinovať?

Spoločné pôsobenie zinku a vitamínu D môže byť obzvlášť účinné v posilňovaní imunitného systému. Obe látky hrajú dôležitú rolu v regulácii imunitnej odpovede. V niektorých prípadoch môže prítomnosť jednej látky zlepšiť absorpciu alebo využitie druhej, čím sa zvyšuje ich celkový účinok na zdravie.

Zinok je nevyhnutný pre vývoj a fungovanie imunitných buniek, ako sú neutrofily, makrofágy a T-bunky. Doplnky stravy alebo pastilky so zinkom môžu pomôcť posilniť imunitu a prípadne skrátiť trvanie prechladnutia a iných infekcií dýchacích ciest. Na podporu imunity sa snažte prijímať približne 8 až 11 mg zinku denne.

Vitamín K – prehliadaný strážca kostí a krvi

Vitamín K je často prehliadaný, ale dôležitý vitamín pre imunitu. Je to komplex 3 vitamínov, a to K1, K2 a K3 dôležitý pre funkciu pečene a pri zrážaní krvi

Ak konzumujete vyváženú stravu, nemusíte sa deficitu vitamínu K obávať. Jeho nedostatok sa vyskytuje najmä v prípade porúch trávenia alebo absorpcie, akou je celiakia, alebo pri dlhodobom užívaní antibiotík, ktoré môžu narušiť črevnú flóru produkujúcu vitamín K2.

Zdroje vitamínu K1 zahŕňajú zelenú listovú zeleninu ako špenát, kel, brokolica a kapusta. Vitamín K2 sa prirodzene vyskytuje aj v pečení, niektorých mliečnych výrobkoch a fermentovaných potravinách.

Obsahuje ho aj petržlen a bazalka, ale aj rastlinné oleje, najmä repkový a sójový.

Vitamín C – antioxidant

Vitamín C je silný antioxidant, ktorý pomáha podporovať imunitný systém. Prispieva k prevencii niektorých chronických ochorení a môže tiež pomôcť skrátiť trvanie prechladnutia a chrípky

Taktiež pomáha znižovať zápal a zlepšuje schopnosť kože chrániť telo pred bakteriálnymi a vírusovými patogénmi.

Vitamín C je tiež dôležitý pre tvorbu kolagénu, proteínu nevyhnutného pre zdravú kožu, vlasy, nechty, šľachy, väzy a krvné cievy. 

Okrem toho, vitamín C podporuje absorpciu železa z rastlinných zdrojov, čo je obzvlášť dôležité pre vegetariánov a vegánov. Zdroje vitamínu C zahŕňajú čerstvé ovocie a zeleninu, najmä citrusové plody (pomaranče a citróny), červenú papriku, kiwi, jahody, brokolicu a špenát. Vitamín C je citlivý na teplo, svetlo a vzduch, takže čerstvá, surová strava často obsahuje viac vitamínu C než varená alebo dlhodobo skladovaná.

Ľudské telo navyše nemôže vitamín C vytvoriť ani uložiť, takže je dôležité ho pravidelne získavať zo stravy. Nedostatok vitamínu C môže viesť k skorbutu, ktorého spôsobuje únavu, svalovú slabosť, krvácanie z ďasien a bolesti kĺbov

Pridajte pod vianočný stromček balíček vitamínov na imunitu a postarajte sa vašim blízkym o rok plný vitality, zdravia a pohody.